Tanulás-oktatás

Tanuljunk értelmezni

2018. augusztus 04.

#mindmateinspiration #tanuljunk Tanuljunk értelmezni! Egy jól hasznosítható technika az értelmező-készség fejlesztéséhez, ha egy adott fogalmat/dolgot megpróbálunk alegységekre bontani vagyis tovább szegmentálni. Mivel többféle megközelítést is alkalmazhatunk, így többféle strukturális alábontásra van lehetőségünk, amik akár időrendben, folyamatában vagy más rendszer szerint is összefoghatók. Ezek közül azt az alábontást érdemes kiválasztani egy igazán jó értelmezéshez, amelyik bontás 1. teljes körűen lefedi a fogalom/dolog jellemzőit/hatókörét, 2. alábontásai egyenrangú és hasonló szintű szegmenseket biztosítanak 3. az adott felhasználási irányhoz ideális fogalmi körben mozog.

Kategória: Tanulás-oktatás

Pi

2018. augusztus 04.

#MMImatek Tegnap (3. hó 14-én) volt a nemzetközi π nap, a Ludolph-féle szám tiszteletére.

Számomra mindig talány volt, hogy miképpen képes ez a szám összekapcsolni geometriai arányokat (a kör kerületének és átmérőjének arányát) és más különféle (akár négyzetes) sorozatok határértékeit vagy egyéb látszólag teljesen független matematikai és fizikai dimenziókat.

Hogyan lehetséges ez és vajon mi lesz ezen témák között a kapcsolat? Vajon milyen arányt vagy minek a határértékét adja majd egy más megfogalmazás szerint? Azaz lesz, aki rájön egy "valódi" kézzel fogható értelmezésére, amely részben valamilyenféle magyarázattal szolgál a világunkra, ezen összefüggésekre is? Hiszen a fenti geometriai arány még nem annyira kézzelfogható hasznosítású észrevétel.
Hogy mire is gondolok? Pl. A Fibonacci sorozat határértéke a Fi, az aranymetszést adja, ami meghatároz bizonyos arányokat, abból adódó jellegeket, természeti formákat is.

Vajon ki lesz, aki a pi-t megfejti és egy még jobb, közérthetőbb magyarázatot és hasznosítási területét megmutatja nekünk???!!!

https://hu.wikipedia.org/wiki/P%C3%AD_(sz%C3%A1m)#/media/File:Pi-unrolled-720.gif

 

Kategória: Tanulás-oktatás

Mi a matematika?

2018. augusztus 04.

#mindmateinspiration #MMImatek Mi a matematika? - Rákerestem erre az egyszerű kérdésre és megdöbbenve tapasztaltam, hogy nincs rá még elfogadott közös válasz, csak a jellemzőit írják körül. Lásd a Wiki oldalát: https://hu.wikipedia.org/wiki/Matematika

Számomra a matek egy olyan rendszer, amely az önkifejezés egy módja. Olyan, mint a Lego, fel lehet építeni alapigazságokból (axiómákból) a dolgokat, de egy kész épületre is rá lehet csodálkozni, annak minden komplexitásával és szépségével együtt. Vannak irányzatai, vannak mesterei, vannak alkotó-műhelyei, mint bármely művészeti ágnak. Egy-egy gondolatiságnak van központi témája, fogadó közönsége is.

Persze nem mindenki alkotó, aki műveli. Mégis lehet divatot teremteni egy-egy új módszerrel vagy gondolattal és lehet szeretni, lehet csúfolni vagy vitázni egy-egy gondolatsoráról. Bárki érthet hozzá, nincsenek nagy eszközigényei általában. Sokféle képpen fel lehet használni az eredményeket vagy akár tudatosan is lehet építkezni és alkotni a számunkra tetszetős területeken.

A matematika szépsége, hogy egysze

rre tiszta logika és absztrakt képzelgés. E kettősség miatt elvont és természetes. Egyszerre tapasztalatokon alapuló és mégis csak elméleti síkon megfogható, definiálható. Mindig következetes és számon kérhető. Nyelveket áthidaló, hittel és hit nélkül egyaránt megközelíthető, transzcendens nézeteket és földi evidenciákat is nyújtó.

A matek a biztonságérzetet adó, absztrakciós szabadságot biztosító, tökéletességre törekvő, folyamatosságot jelentő, kultúrát csoportosító, elméleteket ötvöző légies rendszer, amely életünk kiszámíthatóságát és egyben korlátosságát adja.

Kategória: Tanulás-oktatás

Mindenki informatikus is egyben

2018. augusztus 04.

#mindmateinspiration Mindenki informatikus is egyben!
-------------------------------------

Tekintve, hogy az információs technológia (röviden: IT) az adatok rögzítésével, kezelésével, rendszerezésével, továbbításával foglalkozó terület, így a mindennapi életünkben mindannyian amatőr informatikusok is vagyunk.

Gondoljunk csak bele, mennyire behálóznak ma a különböző személyes, tranzakciós vagy éppen statikus információk és hogy milyen sok adatot kezelünk és elemzünk a hétköznapi értelemben is!?
Egyszerű belátni, hogy manapság már majdnem mindent érint az informatikai szükségletesség, bármit is csinálunk. Az is igaz, hogy tulajdonképpen mindenki részese ennek, akár otthon, akár a munkahelyén, vagy a szabad idejében, de mindenki valamilyen szintű informatikai munkát is végez, csak nem biztos, hogy ezt észreveszi magán.

Ezt azért hangsúlyozom, mert sokszor tapasztalom, hogy az emberek félve közelítik meg az informatikát és a PC-ket, számítógépeket, mert valami talányos, bonyolult dolognak tartják és egy zárt közösség speciális képességének érzik. Persze van, aki informatikai, számítástechnikai vagy matematikai tanulmányai révén módszertani alapokon közelíti meg a kérdést és akár professzionális képességeket ér el, de ez nem jelenti azt, hogy mások ne lehetnének ösztönös tehetségek ezen a területen.

Megéri professzionális IT-snak lenni, ezért tanulni vagy továbbképezni magunkat. Ez a fajta adatelemző/kezelő képesség sokat ér azon cégek számára, akik a kormányzatban, kereskedelemben, ipari területeken, üzleti tranzakciókban, gyártásban, konzultációban és egyéb helyeken valamilyen adatokkal foglalkoznak, amely adatok üzleti eredményekre foghatók/bonthatók. Ezen adatokat rendszerezni és elemezni kell, amelyek nagy mennyisége miatt manapság már automatizmusokra (szoftveres gyűjtés, tárolás, elemzés) és szemléletbeli támogatásra van szükség, amit persze el kell sajátítani a munkához, de az alapvető gondolkodásmódbeli támogatást azok tudják megadni akik ezt a technológiát megtanulták vagy éppen azok, akik egy adott adathalmazt jól ismernek.

Ezért merjünk belefogni az informatikai ismereteink szélesítéséhez, próbáljuk ilyen szemüvegen keresztül nézni mit is csinálunk az adatainkkal és tervezzük meg, hogyan lehet ebben jobbá válni a munkahelyünk számára!
Erre bátorítok mindenkit!

Kérdezze az MMI-t ha ezzel kapcsolatban szeretne kérdéseket feltenni vagy kiváncsi rá, hogy a saját tetületén mit is jelent mindez és hogyan lehetne továbblépni az IT felé, hogy lehetne ilyenfajta értékteremtő tudást belevinni a mindennapjaiba!

Kategória: Tanulás-oktatás

Matematika haszna

2018. augusztus 04.

#mindmateinspiration #MMImatek Egységes logikai rendszerben és közös nyelvként építették fel a matek szabályait az alapként elfogadott axiómáktól kezdve, ami ezáltal egy csodálatos rendszert alkot és mára már a gyémántoknál is tartósabb minőséget jelent. Erről szól az alábbi szuper előadás, amit mindenkinek ajánlok, bár angolul van feliratozva egyelőre.

Megjegyezném, hogy egyik kedvenc matematikusom, Bolyai, még tovább ment a matematika szerepének értelmezésében és gyakorlatában. Elhíresült mondata, hogy "a semmiből egy új világot építettem". Ő ugyanis kilépett a hagyományos értelmezésből és megmutatta, hogy más alapértelmezésekkel és definíciókkal egy másfajta geometria is ugyanúgy működő képes.

https://www.ted.com/talks/eduardo_saenz_de_cabezon_math_is_forever?language=en&utm_campaign=social&utm_medium=referral&utm_source=facebook.com&utm_content=talk&utm_term=humanities

 

Kategória: Tanulás-oktatás